Praktijk De Keerkring

Praktijk De Keerkring

Colruyt

DagboekPosted by Jan timmerman Mon, September 12, 2016 19:46:46

In mijn weekend-krant lees ik een interview met Jef Colruyt, CEO van het gelijknamige grootwarenhuis. In de reeks 'De ziel van de CEO' polst journalist Eva Berghmans naar de link tussen de bedrijfsvisie van de CEO en zijn spiritualiteit. Colruyt is een bedrijf dat mij al langer fascineert niet zozeer omwille van hun prijzenpolitiek, maar o.a. omdat het me opvalt met hoeveel plezier de werknemers daar werken. En, al maken ze duidelijk plezier tijdens hun werk, werken doen ze wel.

In het bewuste interview gaat het om een belangrijke wending in zijn bewustwording:

"Een cruciaal moment in zijn persoonlijke ontwikkeling was de familieopstelling waarmee hij jaren geleden in het directiecomité aan de slag ging. Zo’n opstelling helpt het ‘slachtoffer’ het antwoord op een vraag (‘Nee, ik ga ze niet aan uw neus hangen. Maar het ging over mijn rol als ceo.’) te formuleren met de hulp van onwetende figuranten. ‘Je kiest mensen uit – de representanten –, die het bedrijf niet kennen en je geeft ze een rol, bijvoorbeeld: raad van bestuur, directie, personeel, familie. En dan stel je ze op in de ruimte, om te zien wie welke impact heeft op de vraag waarmee je worstelt. En die mensen, die dus van niks weten, zeggen wat ze voelen. Dat ze zwaar worden, of triestig, of zich liefst zouden willen omdraaien.’

Het inzicht kwam op het moment dat er elf mensen stonden opgesteld -– met een stevig accent op representanten van de familie. ‘Ik kwam met mijn vraag bij mijn vader uit, en voelde dat daarachter nog een invloed van mijn grootvader zat. Ik wist pas wat het was toen ik ook mijn overgrootvader had opgesteld. Uiteindelijk ging mijn probleem terug op een relationeel conflict tussen mijn grootvader en mijn overgrootvader, die commerçant was geworden maar in de grond artiest was. Waardoor hij heel erg worstelde met de vraag of hij wel goed genoeg was. En of hij ooit goed genoeg kon doen.’

Worstelt hij, baas van een goeddraaiend retailbedrijf, daar dan mee? ‘Ah ja. Dat is zeker dat.’

Familieopstellingen zijn tot nader order geen techniek waarvan de effectiviteit door de wetenschap bewezen is."

Een beetje verder in het interview zegt hij nog het volgende: "Het kan wel zijn dat het allemaal moeilijk rationeel uit te leggen valt, maar weet je wat? Het werkt."

Waarschijnlijk kijken nog veel CEO's raar op bij dit verhaal, maar het toont op zijn minst dat opstellingen misschien wel wat vreemd zijn (soms), maar het betekent allerminst dat je daarom ook wereldvreemd bent. Voila, meer moet dat niet zijn.